söndag 24 februari 2008

Shrek...

Jag fick frågan om favoritfilm... Inser att det är väldigt många, men de är ju favoriter av en aldeles särskild anledning som behöver berättas. Jag gillar Shrek. Inte bara för musiken utan för att den berättar någonting om oss själva. och säger en hel del om kärlek. Träsktrollet vill leva ensam i sitt träsk. Hela hans tillvaro rubbas och man vill ta hans träsk ifrån honom. Han får inte behålla det om han inte räddar kungens bortförta prinsessan Fiona. Det är en film som går tvärtemot det invanda, hon är vacker och skön och i våra ögon är det vad minst av allt träsktrollet är.

Vi är så matade med filmer som Skönheten och Odjuret där det är det vackra som räknas. Och säg en film som skulle vinna framgång där den unge vackre gossen blir förälskad i en gammal häxa? Den här gången börjar det på samma sätt, Fiona, den vackra och Sköna blir faktiskt förälskad i Shrek, träsktrollet... Men han har svårt att tro att hon kan ha känslor för honom. Men Fiona är en förtrollad prinsessa, på natten blir också hon ett träsktroll. Förtrollningen kan bara brytas om hon får möta den stora kärleken. Hade det varit sagan om Skönheten och odjuret så vet vi hur sagan skulle sluta… Träsktrollet skulle bli en vacker prins och få sin Fiona. Vi som sett filmen att det är kärleken och sanningen som segrar. men på ett annorlunda sätt än vi är vana vid. I alla fall när det gäller filmens värld. Fiona och Shrek finner kärleken först när de i sanning ser på varandra. Som den andre som den är… Så tänker jag att det är med kärleken... Att vi i i sanning får se varandra och älska det vi ser. Som utklädda dockor eller förställda bakom masker och roller så får vi få chanser att på djupet kunna nå varandra. Ett äktenskap handlar om kärlek, men kan inte levas bara av känslor. Kärleken behöver ärlighet och sanning för att kunna leva. – Det är ju dig, Shrek, mitt träsktroll som jag älskar säger Fiona. Och så gör de båda tillsammans ett livsavgörande val. Avskalade, nakna står de inför varandra och älskar vad de ser. Kärleken kan aldrig blomma helt och fullt om den inte är grundad på sanningen. Medan Prinsessan Fiona gömde sitt verkliga jag bakom den vackra ytan kunde inte förtrollningen brytas, och då kunde de heller inte nå fram till varandra. Först när de i kärlek och sanning ser varandra kan de också fatta det slutliga beslutet att välja varandras liv som sitt eget.

Det är en saga och en film. Om jag får möjlighet att leva tillsammans med någon igen så får det vara någon som kan ta mig för det träsktroll jag är, som vill leva med mig i Kärlekens OCH Sanningens Ande. För att leva lyckliga i alla våra dag

Inga kommentarer: