lördag 19 september 2009

Skytteligan vs Klein

Ur kulturnyheterna
Helle Klein mot Göran Skytte:
striden står lite här om det är Skytteligan och Göran Skytte och hans vänner fick styra
då skulle vi inte haft kvinnliga präster...

Min erfarenhet är den, för det första att Göran Skytte inte är mot kvinnliga präster, för det andra, att hans vänner inte heller är det, vilka som räknas till hans vänner är jag något osäker på, kan tänka att jag själv hör dit... Och min erfarenhet är dessutom att de allra flesta kollegor jag möter som inte är för kvinnor i prästämbetet mycket sällan motverkar det beslutet eller försöker få någon ändring till stånd utan faktiskt arbetar för en fredlig samexistens, vilken den "progressiva rörelsen" som Helle klein företräder, inte är villig att kämpa för. Jag har bemötts med mycket stor respekt i de allra flesta sammanhang, även bland dem som inte delar min uppfattning i ämbetsfrågan, faktiskt många gånger en mycket större sådan än i andra sammanhang där man varit för kvinnliga präster. Helle Kleins uttalande visar att det är mycket högt i tak i vissa teologiska frågor men väldigt lågt tak i andra. Helle varnar för en elitistisk och sekteristisk kyrka om det partipolitiska inflytandet skulle stoppas.

Min fråga:
Är en folkkyrka samma sak som en partipolitiskt styrd kyrka och är motsatsen självklart detsamma som det Helle Klein varnar för en sekteristisk elitistisk kyrka med en organisation som präglas av auktoritära strukturer? Jag är inte övertygad om det. Människors engagemang i kyrkan går inte självklart hand i hand med ett partipolitiskt engagemang.

Jag hävdar fortfarande att Svenska kyrkan som den missionerande kyrka hon är aldrig kan bli en sekt, det är helt motstridigt med den kristna universalistiska tanken att Jesus har kommit för alla människors frälsning och att faktiskt inte någon kan ställas utanför som inte vill stå utanför...

1 kommentar:

Miriam W Klefbeck sa...

Du är så klok, syster! Kan du ge det här inlägget en rubrik, så kan jag ge det en länk och en puff?

Glad söndag!

Miriam