måndag 27 november 2017

Lite vilsen i tiden

Känner mig vilsen i tiden. Dels för att jag är i Kina med 7 timmars förskjutning. När jag vill tala med någon hemma så gäller det att hitta en lycka i tiden, medan de har stigit upp och jag har gått och lagt mig. Den är inte alltid så stor, framför allt inte om man vill tala med sina tonåringar. Annars är det fantastiskt hur bra det går med gratissamtal via olika appar eller Skype. Tänk förr när man reste över Atlanten eller mot öst. När det kunde gå månader innan ett brev var framme.

Det känns också märkligt att vara här och på ett sätt leva utanför den religiösa almanacka som har varit min i så många år. Söndag är ju inte bara sömndag, i söndags var det Domsöndagen. På min dagliga promenad har jag en hörsnäcka med advents- Lucia och julsånger. Inför kommande helg. Först Luciatåg på Handelskammaren,  i Shanghai, sedan advents- Lucia och julgudstjänst i Shanghai. Det är bara svensk gudstjänst en gång i månaden. På söndag är det Svenska klubbens julfest. Då ska vi också sjunga. På fredag ska vi gå Luciatåg. Jag tror inte att jag har haft ett Lucialinne på mig på 35 år. Det var knappt att jag hittade ett i vuxenstorlek i Sverige. Här nere finns i alla fall inte att köpa. Annars är ju vit fotsid rätt klädsel för mig som jag är ganska så van vid. ;)

Men det är svårt att hitta den där jul och adventskänslan som brukar infinna sig vid den här tiden.  Trios julmusiken. Idag är det 18 grader varmt och sol. Det är då som jag behöver påminna mig själv om att julen inte handlar om glans över vita skogar och gnistrande snö. Inte ens om adventsstjärnor. Det handlar om något mer, om honom som ska komma, som redan har kommit men som vi får fira att vi har tagit emot, vill ta emot i våra hjärtan. Luciatåg har aldrig varit så viktigt för mig men jag tror att få de många utlandssvenskar som lever i utlandet så blir det en symbol. Och visst är det så att det stämningsfyllda också öppnar våra hjärtan på ett särskilt sätt.

När jag kommer hem ska jag leta fram lådan med adventsljusstakarna. Glimmande bågar i alla "Guds hus" som vi sjunger i sången "jul, jul strålande jul," psalm som är sjungen från tid till tid...

Jag kommer nog rätt i tiden jag med. Det kommer en advent i i år med, även för mig, och när det är advent, då är jag hemma igen. i Sverige. Det viktigaste är kanske att vara hemma i sig själv, i sitt eget hjärta. Men just nu lever jag med många hem. Talar om hemma i huset i Sverige, hemma på Tjörn varifrån jag flyttat, hemma i Åstorp där jag är uppväxt. Hemma här på gatan i PingHu där vi också bor.

Det finns ett uttryck: where ever I lay my hat is my home...

Jag föredrar: Där ditt hjärta är kommer ock din skatt vara.
Jag vet var jag har mitt hjärta och vad det rymmer.

Inga kommentarer: