Matt 22:15-22
Fariseerna gick bort och kom överens om att försöka få
fast honom för något han sade. De lät sina lärjungar och några av Herodes
anhängare söka upp honom och säga: "Mästare, vi vet att du är uppriktig
och verkligen lär oss Guds väg. Du faller inte undan för någon och ser inte
till personen. Säg oss vad du anser: är det rätt eller inte att betala skatt
till kejsaren?" Jesus märkte deras onda avsikt och sade: "Hycklare,
varför vill ni sätta mig på prov? Visa mig ett mynt som man betalar skatt
med."
De räckte honom en denar, och han frågade: "Vems bild och namn är det här?" — "Kejsarens", svarade de. Då sade han till dem: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud." När de hörde detta blev de häpna. De lät honom vara och gick sin väg.
Predikan Kungsbacka 21 sön eft tref 2024
När jag öppnar min dator på jobbet och går in på kyrkans
webläsare så får jag alltid upp en sida med en massa rubriker. Egentligen borde
jag inte alls bry mig om dom men så mänsklig och nyfiken som jag är så kan jag ibland
inte låta bli att klicka vidare. Och så gott som varje gång blir jag lurad av
rubriken. Så även denna gång. Rubriken löd, förlorade 950 000 på grund
av bingolotto. Jag bara måste läsa visare. Vad hade hänt? Jo, det var en
deltagare i bingolotto som fick snurra på hjulet och vann 50 000 kr. En
vinnare! Men som artikeln löd, så var hon bara ett snäpp bort från att vinna en
HEL miljon och därför - en förlorare. Så som hon såg det, hade hon förlorat
nästan 1 miljon och bara vunnit 50000.
Vilken förlust!
Allt beror ju helt enkelt på från vilken vinkel man ser
det. Det är ungefär samma sak som att ställa oss frågan om glaset är halvtomt
eller halvfullt. Beroende på - hur vi vill se det.
Det Jesus gör när han möter människor är att han
ofta vänder upp och ner och ut och in på begreppen och tvingar oss att tänka
lite mer tvärtom. Se någonting annat, någonting mer. Det händer också idag när
Jesus ställs mot väggen av fariséerna när de frågar honom om det är rätt att
betala skatt till kejsaren. Fariséerna kommer till Jesus med smicker men det är
bara en fälla för att misstänkliggöra honom inför folket. Dom vill helt enkelt peka på den negativa sidan av myntet, försöka få honom att
tvinga på honom rollen som förloraren.
Ett mynt har alltid två sidor. Säger vi. Det mesta i
livet har två sidor. Å ena sidan. Å
andra sidan. Så vänder vi ofta på saker och ting tills vi inte längre vet
vad som är bak eller fram. I frågan om
myntet fokuserar fariséerna bara på den ena sidan. Den om skatt åt kejsaren. Jesus
har blivit för populär och vunnit för många diskussioner. Det går deras heder
för när. Därför vill de sätta dit honom.
Fel fokus, svarar Jesus då. Den
vändningen är dom inte beredda på. att Jesus vill tala om något som är
betydligt mer spännande och utmanande. Inte om det som kejsaren ska ha utan om
det som Gud vill med oss. Och det är ju också väl att det inte är Guds namn som är präglat på våra mynt. Jesus
talar om att ge åt Gud det som tillhör Gud. Att det är den stora
vinsten. Till kejsaren ger vi det som vi måste, till Gud ger vi det vi vill för
att vi vill.
Och för att stanna här på jorden bland kejsare och
presidenter så skulle vi också kunna citera vad John F Kennedy sa när han svor
presidenteden 1961
”Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan vad du kan göra för ditt land”.
När Jesus talar så finns det inget Whats in it for me.
Det handlar alltid mer om att ge än om att få.
Idag är temat samhällsansvar. Ofta i media och debatter hör vi ord som: Det är samhällets ansvar att… kanske för att undvika ett personligt engagemang, men samhället består av dig om mig. Och det som Jesus gör är som vanligt att gå ett steg längre. Att hela tiden gå den där extra milen. En annan gång säger han:
Om någon vill processa med dig för att få din
skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med
en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd
inte ryggen åt den som vill låna av dig. Ni har hört att det blev sagt: Du
skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender
och be för dem som förföljer er.
Bibeln har ett dubbelt perspektiv med både ett
framtidshopp och ett engagemang här i världen. Jeremia talar om hur Gud
uppmanar sitt folk att bygga, plantera och verka för stadens bästa. Men det
stannar inte där, Guds folk ska också be för staden. Är det fred, frid och
framgång i staden får alla del av den välsignelsen. Hopp är livsviktigt i den
tid som nu är. Hopp är också grund-tonen i den kristna tron. Kyrkans samhällsansvar
ligger i att tala om hopp och handling. Det får vi gör i tro hopp och kärlek, Överallt,
trots allt och mot alla odds. Det är hopp. Men det handlar också om också i blod
svett och tårar. Det är handling.
Hopp och handling – det är samhällsansvar.
1 kommentar:
Det blev väl bra.
Skicka en kommentar