tisdag 17 mars 2009

Skilsmässa ett hälsotecken?

Jag är varken ensam eller först ut att blogga om Gudrun Schymans utspel idag angående Linda Skugges skilsmässa. Skilsmässa är inte något misslyckande utan ett hälsotecken säger hon. Skilsmässa behöver inte alls vara ett misslyckande utan ett tecken på att man växer och inser att man behöver bryta sig ur en negativ relation.. typ, inget exakt citat. På ett sätt kan jag hålla med, om man lever i en manipulativ, destruktiv och nedbrytande relation så kan det vara ett hälsotecken att se och bryta med det. Ingen ska behöva stanna kvar i något sådant. men jag är inte beredd att ta steget att gå så långt att säga att det inte är ett misslyckande. Om en relation går fel, om en människa misslyckas med att behandla en annan människa med kärlek och respekt och värdighet så är det ett misslyckande. Jag säger fortfarande inte att det är fel med skilsmässa ibland, ibland helt nödvändigt.
Men efter att ha sett barns trauma, smärta och förtvivlan, se dem flytta fram och tillbaka mellan sina föräldrar och höra dem gång på gång önska sin hela familj tillbaka så går det inte att säga att det inte är ett misslyckande.
Idag lever vi i ett samhälle där känslorna ska bära hela äktenskapet, vardagen och familjelivet, när känslorna sviktar, när vi blir känslomässigt utbrända och tappar orken så skiljer vi oss. Tänker på det ibland när jag viger människor, att jag påminner dem om att kärleken inte bara är känslor och passion utan också ett idogt arbete, som vi får kämpa med, underhålla. Att det emellanöåt när vi själva inte orkar elelr förmår får låta äktenskapet bära kärleken. För kärlek och känslor är inte alltid samma sak. Känslor kan komma och gå men den djupare kärleken kan vi behöva söka lite efter... För det är precis som med relationer som med allt annat, vi blir slitna, behöver omsorg och kan behöva gå i retreat för att hitta tillbaka igen. Om vi orkar försöka oss på det.
Och jag vet också att jag är den förste att kasta sten i det glashuset... men just därför så vågar jag säga det, att skilsmässa gör ont. Separation är smärta och sorg, och ett allvarligt sjukdomstecken... På att något i relationen är fel. Frågan är vilken väg vi väljer för att hela den... Lika bra att jag erkänner, jag är kärnfamiljsfundsamentalist... och mamma på halvtid... varannanveckasmamma. och sjuk av sorg över det...

Inga kommentarer: