måndag 27 juli 2009

Nycklarna till himmelriket, nästan...

Idag får jag nycklarna till himmelriket, till den plats som ska bli mitt och barnens nya hem. jag kommer att stiga över dessa trösklar för att Gud har givit mig en ny möjlighet, att få börja om. På varje tröskel få be en bön, på varje dörrpost smörja med olja korsets tecken om beskydd, om att glädjen och kraften ska få stanna inom dessa väggar men att missmodet, besvikelsen, sorgen och smärtan ska få ställas vid ytterdörrens yttre post. Det sitter inte i väggarna, det sitter i huvudet, säger sonen. Och jag tar huvudet med mig när jag flyttar. Men i detta är det där med väggarna inte helt sant. Här finns platser och hörn, välsignade och förbannade. Som jag behöver lämna bakom mig. Det går inte att restaurera allt när viktiga pusselbitar fattas. Då måste man börja på en ny bild, ett nytt motiv. Det går inte att duka för fyra när man är tre, bädda för två när man är ensam. Idag tar jag ett steg mot välsignelse, i den kraft som Gud har givit. Med många tunga lyft och djupa men glädjefyllda suckar på vägen. Frän och med idag flyttar vi successivt vårt hem och bygger upp det igen.

1 kommentar:

Val 2009-20-09 sa...

Vi har sett att du skriver om samhälls- och livsåskådningsfrågor.
Den 20 september är det kyrkoval i Svenska kyrkan.
5, 6 miljoner medlemmar är röstberättigade.
Får vi förse dig med aktuell information om kyrkovalet och om Svenska kyrkan?
Hör då av dig till kyrkoval@svenskakyrkan.se. Skriv Bloggare i ämnesfältet. Hälsningar från Svenska kyrkans valkansli i Uppsala.