onsdag 16 september 2009

Bäst i test?

Jag gick igenom tidningen Dagen i prenumerationsupplagan om intervjuer bland nominerade kandidater till de olika listorna till kyrkovalet. Det spretade åt rätt olika håll men visst gick det att urskilja en tydlig linje, att Sverigedemokraterna inte hade någon andel röster på frågan om kyrkans uppgift hjälpa människor till tro på Jesus, och att kyrkans uppgift som traditionsförvaltare oftare kunde hittas bland de traditionella politiska företrädarna. För mig som ska rösta är det angeläget att få veta vad de tycker, men också vad jag själv tycker. Jag önskar att jag kunde få samma frågeformulär själv och fylla i var jag själv står och sedan först efteråt få jämföra det med hur de nominerade gruppernas kandidater tycker. Nu är det ju så att viss frihet inom gruppen nog föreligger, vi har företrädare på samma lista som inte har exakt samma teologiska syn som den andre i samtliga frågor. Därför finns möjligheten att kryss den kandidat du har som mest förtroende för. Men om du skulle göra det där testet, om det fanns, (bortsett från det på Facebook som var ganska tillrättalagt) så skulle du kanske bli förvånad i vilken gruppering du själv hamnade, kanske någon helt annanstans än där du förväntade. Då dagen nu väntar vi på ett quis även för oss väljare!

Inga kommentarer: