söndag 20 september 2009

Idag jar jag röstat!

i kyrkovalet. När jag gick till valbåset var jag rätt så övertygad om vilka nomineringsgrupper som skulle få min röst. Det blev lite olika i de olika valen. Delvis för att alla nomineringsgrupper inte är valbara i alla sammanhang. Så kom det då till kryssandet. Där kände jag mig delvis oförberedd. Insåg att jag lite mer skulle kolla upp vad respektive kandidater stod för. Men jag gick på känslan i mitt hjärta, kryssade människor som jag har förtroende för helt enkelt. Och så till mitt sista kriterium, jag kryssade människor som jag vet tyckte att det var viktigt att inte bara rösta utan också fira gudstjänst idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

För min del blev det en noggrann genomgång av olika kandidaters åsikter i viktiga frågor, innan jag var färdig att gå till urnorna. Har nog aldrig lagt ner så mycket tid på sådant förut. Lite svår var frågan om bibelsyn. I den undersökning jag läste fanns bara två alternativ: Är Bibeln Guds ord (punkt slut), eller innehåller den Guds delvis kulturbundna ord och måste tolkas i varje tid? Här hade jag gärna sett en mer nyanserad frågeställning. Men hjärtekänsla och förtroende var ändå även för mig det som i slutändan fick avgöra.
/Lars