onsdag 21 juli 2010

Om vådan av att tänka om...

Det är så enkelt att säga så här vill jag vara, så här vill jag leva, i det här spåret vill jag gå... Så händer något som omkullkastar alla de planerna, det stämmer helt enkelt inte med vad vi har föresatt oss, planerat. Jag är väl inte ensam om att fundera på att gå nya vägar, Bibeln är full av människor som fått tänka om. Paulus till exempel... han som svurit på att utrota alla kristna, att jaga dem. Och hur Jesus handlade med honom sen... Vad menar jag med det? Jo, att jag tror att Gud har möjlighet att vända varje sammanhang till sitt eget. Genom dig och mig. Vi ber så ofta och väntar på att det ska ske som vi vill ske. Men är vi redo att låta vårt liv vara det som är redo att förändra, en enda, eller tusen människors liv? Gud ser hela tiden utanför våra egna ramar. Är vi beredda att göra det? Eller håller vi oss lite bekvämt inom den säkra linjen? Vågar du? Vågar jag? Ta steget ut i en okänd framtid? Ja, kanske, om vi bara är vissa om att det är en framtid och en väg som Gud välsignar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott skrivet, det väcker många tankar. För kristendom blir väldigt lätt både i Sv kyrkan och dess gudstjänst men faktiskt också i Katolska kyrkan en lagomreligion. Där kristen tro inte kommer fram till sin kärna utan uppehåller sig i periferin, var sig det är jungfru Maria eller miljön.
Ortodoxa kyrkan har en bra sak, de framhäver Jesusbönen. Förutom att man kan läsa därom t ex i P-O Sjögrens bok om denna bön, så har den något mycket väsentligt att säga oss människor.
Den lyder: "Herre Jesus Kristus, Guds Son, förbarma dig över mig ".
Det är en bön som, när jag ber den, ställer in mig längst ned, på det yttersta och nedersta trappsteget. Och det är där jag kan börja, säga Frälsaren vem och hur jag är och ärligt säga honom hur eländig som människa jag är. Och då vet jag att han lyssnar. Han hörde ju när människorna ropade "Jesus Mästare, förbarma dig över oss". Och då kan jag också bedja honom om förlåtelse och om tro och frälsning, viss om att han också hör och bönhör det.

Några tankar ur trons värld
/arne