söndag 8 januari 2017

Du är min utvalde



Jag läste för en tid sen artikel i tidningen om en pojke. Han var 13 år och hade under en tid mobbat en kamrat i skolan, sagt elaka saker till honom, och sen till slut stulit hans telefon. Skrivit in en massa fula saker på killens Facebook och skickat sms till alla möjliga. 

Klassföreståndaren pratade med pojken som mobbat, som började inse att det som han tyckte var en kul lek istället var ett mycket elakt skämt. Han började skämmas och pojkens pappa, som satt med var väldigt irriterad och arg. Medan läraren berättade för pappan vad som hänt så sjönk pojken ihop allt mer tills han till slut i princip låg i en hög över skolbänken. Till slut skakade pojken av gråt. Skammen fyllde hela rummet.
Då hände något med pappans ansikte. Ilskan liksom rann av. Han gick fram till sin son, smekte hans kind, tog försiktigt tag i pojkens haka och lyfte hans ansikte. Pojken vågade inte lyfta blicken men pappan sa:” Pelle, inte trodde du väl att jag skulle lämna dig ensam nu när du har ställt till det för dig. Jag är fortfarande din pappa! Du är min son Nu med.” 

Så är det också för oss. Vi är Guds älskade barn, även när vi gör bort oss. För orden från himlen som faller ner över Jesus, de gäller dig och mig med.. Gud som säger Jag är din pappa. Du är mitt barn. Hur våra liv än ser ut, vilka prövningar och svårigheter vi än går igenom, i glädje och sorg, genom upplevelser av Guds ledning och genom upplevelser av Guds tystnad, under framgång och lycka, i tillkortakommanden, svek och skam, genom allt detta lovar Gud att vara med oss. Det är dopets löfte.
”Var inte rädd”, säger han. ”Du är mitt älskade barn, du är min utvalde.” Kanske är det så att när vi känner oss som allra minst, det är då vi känner att Gud kommer till oss, och håller sin hand över oss.
Med i berättelsen om den lille 13-årige pojken i minnet så finns det kopplingar till vårt eget liv från Bibelns berättelse om Jesu dop. Det är inte är någon slump att det är just här det sker, här vid floden Jordan. Här där himmel och jord möts är den plats där Gud ger sig till känna genom Jesus. På den plats som faktiskt är jordens lägsta punkt som Jesus kommer till oss. Som Gud visar vem han är. Vid floden Jordan som ligger 400 meter under havets vattennivå. … 

Det är här vid floden Jordan som Jesus vänder strömmen från död till liv. Som visar att han vill vända vårt liv i rätt riktning. Floden Jordan rinner så småningom ut i Döda havet, som är så salt att ingenting kan leva där. Men innan flodens vatten rinner ut i Döda Havet, så kan vi se hur Jesus kliver ner i ner i strömmen och tar tag i oss som så ofta bara glider med, han tar tag i oss visar våra liv en ny riktning. ”Följ mig,”  säger han, jag ger dig inte bara ett nytt sätt att leva, jag ger dig nytt liv. För när Jesus stiger upp ur flodens vatten avslöjas hemligheten inte bara om Jesu liv, utan också om dig och mig och om vårt eget dop. Orden tillhör också dig, de handlar också om ditt liv. ”Du är min älskade son, du är min utvalde.” Gud har en tanke och en mening med ditt liv. 

Gud som säger: var inte rädd, jag är med dig alla dagar till tidens slut. Jag har Kallat dig, du är min utvalde. Med mig är du trygg. Precis som vi läser i vår text från Jesaja idag.

När du går genom vatten är jag med dig,
vattenmassorna skall inte dränka dig. 
När du går genom eld skall du inte bli svedd,
lågorna skall inte bränna dig.  Jag är Herren, din Gud,

Och när jag satt och lyssna de till Ulf Lundell i bilen häromdagen så slog det mig att han måste ha läst samma text, lyssnat till samma bud från Gud, som vill leda oss genom livet och föra oss till lugna vatten. Låt oss be med Ulf Lundells ord. 

Du har följt mej på min vandring
Den har varit lång och svår Jag kunde ha fallit
Jag kunde ha gått under Men nu tror jag att jag förstår.
Nu har du äntligen lättat min börda Nu ser jag ljuset igen.
Jag var ensam, jag var vilsen Men nu har jag en vän.
Som aldrig sviker, aldrig går Som stannar kvar vinter och vår
Ta mej genom natten Till lugna vatten Ge mej ro.
Gör mej ödmjuk, gör mej stark Du har mitt liv i dina händer
För mej över djupen Till säkrare mark.
Lär mej stt ta en dag i sänder
Ta min rädsla, mina fel Lär mej att älska, gör mej hel
Ta mej genom natten Till lugna vatten Ge mej ro.
Du följde med vartenda steg Du lät mej se till sist din väg
Ta mej genom natten Till lugna vatten Ge mej ro.
Amen

Inga kommentarer: