söndag 7 augusti 2022

Andlig klarsyn och slitna vedbodsdörrar!

 Predikan 8 sön eft tref 2022

Matt 7:22-29

Jesus sade: "På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man som byggde sitt hus på berggrund. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det rasade inte, eftersom det var byggt på berggrund. Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och störtade sig mot hans hus, och det rasade och raset blev stort." När Jesus hade avslutat detta tal var folket överväldigat av hans undervisning, för han undervisade med makt och inte som deras skriftlärda.



Min mycket händige make sa förra helgen: vill du veta hur man renoverar en dörr? Och visst, ja, jätte gärna! Men inte tre timmar innan 20 gäster kommer på trädgårdsfest. Jag hade en del annat att tänka på.
Men nu är festen över och dörren, dörrarna, det är tre totalt, är kvar och de är i akut behov av renovering.

Titta, säger Tomas. Här har man bara lagt på färg på ytan för att få allt i försäljningsbart skick, eller möjligen i okunskap. Men om man nu vill börja från grunden? Då gäller det att skrapa bort det ytliga, det som inte har fäst utan bara är ett utanpålager, som vid första anblick verkar fint men som inte håller vid närmare granskning.

Vad har då mina dörrar med söndagens tema att göra? Rubriken är andlig klarsyn och Jesus talar med oss om hur viktigt det är att bygga på en stadig grund. Men med rubriken satt så handlar det inte om främst om att kunskap i arkitektur utan om att vara grundad i det vi säger och den vi är. Många av oss har erfarit att det kan vara mycket prat och lite verkstad, mycket yta men lite djup, hur man talar om än det ena och det andra, saluför sina åsikter utan att de på något sätt är underbyggda. 

Kanske är det detta tomma prat som Jesus vill komma åt den här gången. Han har själv lyssnat till så många som har salufört sina åsikter utan förankring i den verklighet som de flesta av oss lever.

Det påminner mig om orden från 1 Korintierbrevet 13 kärlekens lov. 1 Om jag talade både människors och änglars tungomål, men inte hade kärlek, så vore jag endast en ljudande malm eller en klingande cymbal.

Saknas förankringen i det vi säger så blir orden tomma och innehållslösa, och just bara ord.

Och för att då gå tillbaka till mina dörrar, så är de lite som skrällande cymbaler, mycket utanpåverk utan att vara riktigt grundade. Och grunden som Jesus talar om är ju mer en andlig arkitektur. Att grunden för våra liv är Jesus själv precis som episteltexten idag berättar.

Tomas hann i alla fall lära mig det om färgen, att det inte spelar någon som helst roll hur fin färgen är som du målar med om du inte har en bra häftgrund i botten.
Det handlar helt enkelt om att våra liv behöver bli grundmålade. Av och Med Jesus själv. Färgen i sig är fantastisk och jättebra, men den måste grundas i något som håller.

Andlig klarsyn handlar om att kritiskt granska och se om det finns en grund och ett fäste i det som vi ser och hör. Och det är vad Jesus uppmanar oss att göra.

För visst finns det många som vill tala i Guds namn för att skaffa sig ett mandat för inflytande på ett eller annat sätt. För att få oss att tro, för att få oss att köpa, för att få oss att lita på.

Och Jesus säger att det är många som kommer att göra anspråk på att göra stora saker i hans namn. Och med historien som vittne ser vi att många har handlat i Guds sak men i själva haft en helt egen agenda. Andlig klarsyn handlar om att se och urskilja. Att avslöja när människors agenda inte är detsamma som Guds.

Det handlar om att du behöver veta vad du gör, varför du gör som du gör och vara grundad i ditt beslut. Andlig klarsyn kanske inte bara handlar om att genomskåda andra utan i stället se klart på dig själv och dina egna motiv för det du säger och det du gör.

Andlig klarsyn handlar också om vår egen spegelbild… att möta den vi ser, med uppriktighet, ärlighet och framför allt barmhärtighet.

Snickarsonen Jesus kommer hem till oss och tittar på dörren till vårt inre, vårt eget hjärtas tempeldörr och säger, den här dörren är inte rätt grundad, vill du att jag ska visa dig hur man gör? Och själv vill jag svara Ja på den frågan. För att också mitt liv ska hålla i längden.

Tack vare den nåd Gud har gett mig har jag som en klok byggmästare lagt en grund som någon annan bygger vidare på. Men var och en måste tänka på hur han bygger. Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Njuter av dina texter! Berätta gärna någon typ av fortsättning med dörrarna .., ❤️