Textläsning Markus 7:31-37
Öppna era hjärtan för Gud
och hör dagens heliga evangelium
Jesus lämnade trakten kring Tyros och gick över Sidon
till Galileiska sjön, i Dekapolisområdet. Där kom de till honom med en man som
var döv och knappt kunde tala, och de bad Jesus lägga sin hand på honom.
Han tog honom avsides från folket och stack fingrarna i
hans öron och spottade och rörde vid hans tunga. Sedan såg han upp mot himlen,
andades djupt och sade till honom: "Effata!" (det betyder: Öppna
dig!).
Med ens öppnades mannens öron och hans tunga löstes och
han talade riktigt. Jesus förbjöd dem att berätta det för någon. Men ju mer han
förbjöd dem, desto ivrigare spred de ut det. Och alla blev överväldigade och
sade: "Allt han har gjort är bra: de döva får han att höra och de stumma
att tala."
Så lyder det heliga evangeliet
Lovad vare du Kristus
Predikan
Två ord går som en röd tråd igenom i evangelium idag. Och de kan på ett sätt upplevas
som varandras motpoler.
Att HÖRA och att TALA
Inledningsvis får vi höra om vad Jesus säger och gör, när
han ger den dövstumme mannen tal och hörsel tillbaka. När folket kommer till Jesus
med den dövstumme mannen så är det inte med något trolleritrick Jesus möter
honom med.
Inga magiska formler som exempelvis de Ali Baba med de 40
rövarna fick höra, orden Sesam öppna dig som skulle öppna in till bergets
alla skatter. Jesus gör inga trolleritrick för att skryta om sin förmåga. I
stället tar han mannen avsides, så att de blir ensamma med varandra. Vill
kanske inte utsätta honom för något spektakel.
Där rör Jesus vid mannen, inte bara med någon fin fest av
handpåläggning. Han bokstavligt talat sticker fingrarna i hans öron, rör vid
hans tunga inne i mannens mun. Han använder helt enkelt antikens formler för
läkande, sådant som mannen känner igen.
Men sedan säger han Effata: Öppna dig. Efter
det kan mannen både höra och tala igen, får sitt liv tillbaka. Men vi anar att
det inte bara är den fysiska läkningen som är det stora i det som sker. För många
människor lever med fysiska handikapp och har ändå ett meningsfullt liv.
I dessa ord: Effata: öppna dig ryms något mer, något
större. Vi kan ana hur en ny dimension öppnas i hans liv. Att det stora i detta
möte med Jesus är just mötet MED Jesus. Att det är där som den största
förvandlingen sker och att det inte främst är det fysiska undret i sig som är
det största miraklet i det som sker. Jag tänker Att Jesus kommer till oss på
det sätt som vi kan ta emot honom. För jag vet människor, säkert gör du det
med, som har både hörsel och tal i behåll men där inga trollformler i världen
kan få dem att också öppna sin hjärtan. En välkänd politiker uttryckte det i ett tal till folket:
Vi måste öppna våra hjärtan…
Och nyss när vi fick lyssna till evangeliet så uppmanades
vi inte bara att resa på oss eller att lyssna noggrant. Nej, vi säger: Låt
oss öppna våra hjärtan och lyssna till dagens heliga
evangelium. Det är skillnad mellan att höra något och att
verkligen lyssna och ta till sig det som sägs.
Evangelium idag handlar om att Gud vill förvandla också
oss, nå in till oss. Hela oss. Öppna oss. Läka ihop det som är trasigt. För även
om vår hörsel och vår syn och vårt tal fungerar så kan det finnas mycket annat trasigt
inom oss som behöver läka. Onödiga bördor som behöver lyftas av. Det kan inom
oss finnas flera ostädade rum som vi kan behöva hjälp med att rensa ut. För att
bli fria att leva vårt liv fullt ut. Jesus vill nå in till oss, ge oss det vi
saknar, fylla oss med det vi behöver, var ett ljus i vårt mörker, ett lugn i
vår oro. Ett hopp när vi upplever hopplöshet. Vill att vi ska öppna våra
hjärtan för Gud.
Jesus ger mannen både hörsel och tal tillbaka. Men det
som händer sedan kan vara svårt att förstå. Jesus förbjuder någon att berätta om
vad som har hänt. Det kan finnas flera förklaringar. Bland annat att tiden ännu
inte var mogen att höra om Messias. Eller att Jesus inte ville bli känd som en
mirakelkonstnär.
Men för oss kan det finnas ännu ett skäl. När något stort
och mäktigt händer i våra liv så vill vi gärna berätta, men gör det ofta alldeles
för tidigt och innan vi är mogna för det. Vi är fortfarande sårbara. Och vi
kanske inte kan hantera det motstånd eller den skepsis som berättelsen om vår
upplevelse kan få.
Här vill jag gå tillbaka till sagan om Ali Baba och formeln
Sesam öppna dig och vad det kan komma ifrån. Sesamfröet öppnar
sig för att släppa sina frön först när tiden är mogen för det, inte innan dess.
När Gud berör oss, så kan det behöva mogna och landa inom oss och bli en
integrerad och trygg del i vårt liv. Som skatten inne i ett berg behöver
skyddas för att vi inte ska bli plundrade på det som har blivit så oändligt
värdefullt i oss, i vårt liv.
Vi har talat om att lyssna, om att få hörseln igen, och
förmågan att öppna oss och verkligen lyssna.
Vi har talat om tystnaden, om modet att våga vila i vad
som skett innan vi delar det med fler.
Sen kommer vi till den sista punkten. Men ju mer Jesus
förbjöd dem, desto ivrigare spred de ut det. Och alla blev överväldigade och
sade: "Allt han har gjort är bra: de döva får han att höra och de stumma
att tala."
Och det är här som vi kommer till vårt uppdrag,
till oss som är kyrka.
1. Att
lyssna till människors längtan
och sätta ord på den.
2. Att
sätta ord på människans längtan
och ge ett svar på den.
3. Att
ge röst åt de stumma,
att lyssna till dem som är tystade.
Att skapa rum för andra att våga göra detsamma.
4. Helt
enkelt att: gå i Jesu fotspår och göra som honom: Att frambära ett glädjebud
till de fattiga.
Förkunna befrielse för de fångna
syn för de blinda, ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från
Herren.
Ära vare fadern och Sonen och den heliga Anden
Så som det var av begynnelsen
Nu är och ska vara från evighet till evighet.
Amen
1 kommentar:
Innerlig kram och tack❤️
Skicka en kommentar