Evangelium
Samla inte skatter här på
jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar
bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.
Kroppens lampa är ögat. Om
ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir
det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då
inte mörkret.
Ingen kan tjäna två herrar.
Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast
vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och
mammon.
Matt 6:19-24
Predikan
Få har nog lyckats undgå
serietidningarnas Joakim von Anka. Han kom in i tidningen för ungefär 77 år
sedan en isig decemberafton med cylinderhatt, polisonger och obehaglig
karaktär. Ofta betraktad som den hänsynslösa kapitalismens inkarnation. I
själva verket är han en också sympatisk figur som kan göra gott. Men på 70
talet när jag växte upp så betraktades han som världskapitalismens
urbild, en samvetslös roffare och utsugare och inte minst en skadlig
förebild för barnen. Då kan det vara svårt att ta till sig att han inte
bara hade guldpengar utan samtidigt också ett hjärta av
guld.
Kalle Anka, brorsonen, å
andra sidan, har ju nästan aldrig några pengar, och vill alltid ha mer. Joakim
och Kalle förhåller sig helt olika till pengar. Joakim vältrar sig i dem i sitt
kassavalv, Kalle, vill helt enkelt bara konsumera upp dem. För honom får de ett
värde först när han gör sig av med dem. Men båda är upptagna av pengar på olika
sätt och båda vill ha mer av dem. Vem är då mest snärjd av mammon: Farbror
Joakim eller Kalle Anka?
Och nästa fråga: Är
pengar bara av ondo? Nej, pengar är ett bra hjälpmedel för att omvandla vårt
arbete till en vara eller en tjänst. Pengarna i sig själva har inte något som
helst moraliskt värde, utan är ett medel att åstadkomma något, att tillgodose
egna eller andras behov.
Här kommer moralen in i
bilden. Vi har möjlighet att använda pengar till både ont och gott. Och precis
som med allt annat här i världen – är föremål eller företeelser är i sig själva
sällan onda eller "syndiga", utan det beror på om vi använder
dem i ett ont eller gott syfte.
Men när pengarna blir ett
självändamål, när strävan efter rikedom bara har vår egen tillfredsställelse
och ägandelusta som mål – då riskerar mammon att bli vår herre och vi dess
tjänare eller slav. Därför säger Jesus: Att det är
lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i
Guds rike" (Luk 18:24-25)
Inte på grund av pengarna
som sådana, utan på grund av fixeringen vid dem. Cornelis
Vreeswijk hade en enkel livsfilosofi och förstod det där med att inte samla
skatter på jorden, i sin sång: ”En fattig trubadur”:
”Du kan ingenting ta med dig
dit du går
Du behöver inga penningar När du vid porten står
En kassakista är din gud Men så en afton får du bud
Och alla dina slantar små - Vad hjälper dom dig då…”
Martin Luther skriver i
Stora katekesen, ”Det varvid du fäster ditt hjärta och förlitar dig på är i
verkligheten din Gud.” Det påminner mig när jag hörde en man en gång
säga till sin hustru: Är det vi som äger huset eller är det alla dessa
prylar som äger oss? En viktig fråga att ställa oss när vi samlar i
våra lador: Är det jag som äger mina saker eller är det tingen som äger mig?
Vem äger vem? Är de till välsignelse som jag kan dela med mig av eller är de en
börda som bara blir till en belastning?
Men Jesus talar ju också om
en annan rikedom, om att samla våra skatter i himlen. De himmelska skatterna
kan vara de goda gärningar som vi gör för våra medmänniskor
och för Gud. Vare sig det handlar om en himmel bortom detta livet, eller om det
Gudsrike som vi får skapa här och nu – när osjälviska, goda gärningar gör
världen till en bättre plats att leva.
Där din skatt är, där kommer
också ditt hjärta att vara.
Hjärtat i det judiska
tänkandet representerar också en människas hela karaktär och person – vem vi
djupast sett är. Vad vi investerar våra liv i; hur vi använder vår tid,
hur vi handlar, och hur vi ser på varandra. Därför talar Jesus också om ögat. Vårt
öga grumlas om vi till exempel ser girigt och missunnsamt på andra, t.ex.
andras talanger och ägodelar. Varför har de det som jag inte har?
Därför är det gott att få
komma till vår gudomliga doktor här idag för att göra en hälsokontroll. Att
låta scanna vårt hjärta och belysa vårt öga. För att vi ska se att vi har
samlat våra skatter på rätt plats. Både i himlen och här på jorden.
Sök därför först Guds rike,
så ska du vara trygg att även allt det andra ska komma till dig på sätt plats.
Det är att vara rik inför Gud. Amen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar