söndag 22 september 2024

Gud eller mammon, varför måste man välja?

Evangelium

Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl.
Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret.

Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

Matt 6:19-24

Predikan

Få har nog lyckats undgå serietidningarnas Joakim von Anka. Han kom in i tidningen för ungefär 77 år sedan en isig decemberafton med cylinderhatt, polisonger och obehaglig karaktär. Ofta betraktad som den hänsynslösa kapitalismens inkarnation. I själva verket är han en också sympatisk figur som kan göra gott. Men på 70 talet när jag växte upp så betraktades han som världskapitalismens urbild, en samvetslös roffare och utsugare och inte minst en skadlig förebild för barnen. Då kan det vara svårt att ta till sig att han inte bara hade guldpengar utan samtidigt också ett hjärta av guld.

Kalle Anka, brorsonen, å andra sidan, har ju nästan aldrig några pengar, och vill alltid ha mer. Joakim och Kalle förhåller sig helt olika till pengar. Joakim vältrar sig i dem i sitt kassavalv, Kalle, vill helt enkelt bara konsumera upp dem. För honom får de ett värde först när han gör sig av med dem. Men båda är upptagna av pengar på olika sätt och båda vill ha mer av dem. Vem är då mest snärjd av mammon: Farbror Joakim eller Kalle Anka?

Och nästa fråga: Är pengar bara av ondo? Nej, pengar är ett bra hjälpmedel för att omvandla vårt arbete till en vara eller en tjänst. Pengarna i sig själva har inte något som helst moraliskt värde, utan är ett medel att åstadkomma något, att tillgodose egna eller andras behov.

 

Här kommer moralen in i bilden. Vi har möjlighet att använda pengar till både ont och gott. Och precis som med allt annat här i världen – är föremål eller företeelser är i sig själva sällan onda eller "syndiga", utan det beror på om vi använder dem i ett ont eller gott syfte.

Men när pengarna blir ett självändamål, när strävan efter rikedom bara har vår egen tillfredsställelse och ägandelusta som mål – då riskerar mammon att bli vår herre och vi dess tjänare eller slav. Därför säger Jesus:  Att det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike" (Luk 18:24-25)

 

Inte på grund av pengarna som sådana, utan på grund av fixeringen vid dem. Cornelis Vreeswijk hade en enkel livsfilosofi och förstod det där med att inte samla skatter på jorden, i sin sång: ”En fattig trubadur”:

”Du kan ingenting ta med dig dit du går
Du behöver inga penningar När du vid porten står
En kassakista är din gud Men så en afton får du bud
Och alla dina slantar små - Vad hjälper dom dig då…”

Martin Luther skriver i Stora katekesen, ”Det varvid du fäster ditt hjärta och förlitar dig på är i verkligheten din Gud.”  Det påminner mig när jag hörde en man en gång säga till sin hustru: Är det vi som äger huset eller är det alla dessa prylar som äger oss? En viktig fråga att ställa oss när vi samlar i våra lador: Är det jag som äger mina saker eller är det tingen som äger mig? Vem äger vem? Är de till välsignelse som jag kan dela med mig av eller är de en börda som bara blir till en belastning?

Men Jesus talar ju också om en annan rikedom, om att samla våra skatter i himlen. De himmelska skatterna kan vara de goda gärningar som vi gör för våra medmänniskor och för Gud. Vare sig det handlar om en himmel bortom detta livet, eller om det Gudsrike som vi får skapa här och nu – när osjälviska, goda gärningar gör världen till en bättre plats att leva.

Där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Hjärtat i det judiska tänkandet representerar också en människas hela karaktär och person – vem vi djupast sett är. Vad vi investerar våra liv i; hur vi använder vår tid, hur vi handlar, och hur vi ser på varandra. Därför talar Jesus också om ögat. Vårt öga grumlas om vi till exempel ser girigt och missunnsamt på andra, t.ex. andras talanger och ägodelar. Varför har de det som jag inte har?

Därför är det gott att få komma till vår gudomliga doktor här idag för att göra en hälsokontroll. Att låta scanna vårt hjärta och belysa vårt öga. För att vi ska se att vi har samlat våra skatter på rätt plats. Både i himlen och här på jorden.

Sök därför först Guds rike, så ska du vara trygg att även allt det andra ska komma till dig på sätt plats. Det är att vara rik inför Gud. Amen


Inga kommentarer: