i dagens evangelietext möter vi den 12-årige Jesus i templet. Josef och Maria har varit i Jerusalem för att fira högtiden som seden var. När de är på väg hem upptäcker de att Jesus inte är med i sällskapet. De vänder tillbaka och söker efter honom i tre dagar. Vilken förälder som helst inser vilken förtvivlan och skräck det är att inte finna sin son. Men till slut finner de i alla fall Jesus. Kanske hade de förväntat sig att hitta honom förlorad och borttappad och nu lycklig över att ha blivit återfunnen av sina föräldrar. Istället för att hitta Jesus, olycklig, övergiven och förtvivlad finner de honom i templet där han sitter och lyssnar, som om han inte ens för ett ögonblick hade tänkt tanken att han skulle vara saknad eller att någon skulle vara orolig över vart han hade tagit vägen. Han han verkar inte ens förstå deras oro. Varför letar in efter mig? Det borde ni väl veta att jag måste få vara där min fader är…
De orden visar oss hur självklart det var för Jesus att templet verkligen var Guds hus, men också att hans förhållande till Gud var alldeles särskilt och unikt. Gud kunde nog kallas Israels Fader, men att en enskild människa kallade honom "min Fader" är ett mycket högre anspråk som Jesus nu gör med en barnslig självklarhet!
De orden visar oss hur självklart det var för Jesus att templet verkligen var Guds hus, men också att hans förhållande till Gud var alldeles särskilt och unikt. Gud kunde nog kallas Israels Fader, men att en enskild människa kallade honom "min Fader" är ett mycket högre anspråk som Jesus nu gör med en barnslig självklarhet!
Evangelium idag säger något viktigt om Jesus, att detta på ett sätt måste ha varit en brytpunkt för honom, att han börjar ana och lyssnar till sin kallelse och att hans samhörighet med Fadern är alldeles unik. Gud som är vår Fader är Jesu Fader på ett sätt som ingen av oss kan göra anspråk på. Någonting händer med Jesus i templet. Han hittar hem.
Men texten kan också säga oss någonting om vår egen väg för att hitta hem. Om du känt dig som en bortbyting i det liv som är ditt och äntligen får uppleva den där samhörigheten som inte handlar om ursprung och historia... Som handlar om ett hem som är så mycket större än de genetiska familjebanden. Ibland måste vi bryta upp från vår egen miljö, till och med från våra nära och kära, innan vi hittar vår riktiga familj. Det är då det blir viktigare att följa sin kallelse än att visa hänsyn och vara ett lydigt barn eller en lydig vuxen. Att följa kallelsen från Gud även när vår omgivning inte förstår. Medan vi känner att vi äntligen kommer hem så kan det finnas andra i vår omgivning som tycker att vi alldeles har förirrat oss och gått vilse. Som vill ställa oss på rätt väg igen. Då kan det krävas mod att stå fast i vår kristna identitet. Även när människor inte förstår varför vi går den väg vi går.
Men det finns ännu ett perspektiv i mötet med Jesus i templet idag. Josef och Maria har tappat bort Jesus. Inte förrän i skymningen då de redan påbörjat resan hem upptäcker de att de inte har Jesus med sig. Bilden av den borttappade Jesus kan också vara en bild för vår kyrka. Att vi riskerar att tappa bort Jesus även här och utan att vi omedelbart märker att vi inte har honom med oss på den väg vi går. I en värld och en kyrka som är allt mindre benägen att sätta namn på Gud så riskerar Gud också att förlora sin gestalt, namnet Jesus. De diffusa gudsbilderna byts ut med ord som kraft och energier… Plötsligt är Jesus inte längre med i sällskapet.
När Josef och Maria upptäcker det så söker de inte genast på det rätta stället. De ägnade några dagar att leta i ressällskapet, bland släktingar och bekanta. Sedan söker de runt omkring i Jerusalem. Det var först när de sökte i templet som de fann honom, där han funnits hela tiden. Visste ni inte att jag måste vara hos min Fader?
Då får vi inse att det också är där vi hör hemma tillsammans med honom. Med frimodighet får vi ta till oss orden från Hebréerbrevets idag: Kristus är betrodd att råda över Guds hus. Och: Guds hus är vi, så länge vi behåller den frimodighet som vårt hopp ger oss.
Låt oss stå fasta i det hoppet och i den frimodighet som Jesus visar oss till. Att det är hos honom vi har vårt hem. För var skulle vi annars vara än hos honom? Amen
7 kommentarer:
tack!
Det var vackert!
Ja, tack för en god tillämpning av berättelsen! Den är ju dramatisk så det förslår och vore tacksam för en s.k. dramatisering - ett litet "kyrkospel"!
Förmodligen är Jesus helt enkelt kvar där de "sågs senast", alltså vid någon slags sista bönestund i templet, medan Josef och Maria helt oansvarigt bara drar iväg mot Nasaret utan att se efter om 12-årigen är färdig med sin bön (och kanske redan då sitt samtal med en präst) och verkligen hittat några att gå hemåt tillsammans med. Inte förrän vid första övernattningsstället saknar de honom - och då är det för mörkt att börja leta. Farväl till släkten morgonen därpå och vandring tillbaka mot Jerusalem - men de finner ju inte Jesus på vägen tillbaka heller och det blir ny orolig övernattning, kanske på samma ställe där de sovit tidigare under veckan i Jerusalem. På tredje dagen kommer de på den ljusa idén att kolla i templet - och där är han! Förmodligen har grabben fått låna nån madrass av några bussiga präster - och fått lite mat oxå. En hel liten påskberättelse faktiskt ("på tredje dagen uppstånden").
Men Maria får ett utbrott och försöker - mänskligt men knappast syndfritt - kasta skulden för det inträffade på Jesus: "Min son, varför gjorde DU oss detta? Din far och jag har letat efter dej och varit mycket oroliga!" Det är verkligen en gudomlig höjd av 12-årig lydnad och självbehärskning när Jesus lugnt svarar: "Varför behövde ni söka efter mej? Visste ni inte att jag bör vara där min Fader bor?" Det är lite grann som den där tänkvärda frågan "om du tycker att Gud känns långt borta, vem tror du då det är som har flyttat sej?" Hursomhelst förstod inte Maria och Josef fullt ut vad Jesus menade med sin tillrättavisande fråga, men som vanligt "bevarade Maria allt i sitt hjärta" - och där, just där, är hon vår stora förebild. Att trots synd och mörker ta till sej vad Jesus säger och bevara det "tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i våra hjärtan" (2 Petr. 1:19) - det är vägen också för oss.
Det är verkligen en fin och uppmuntrande berättelse om Jesu barndom.
Jag fäste mig vid dessa orde:
"I en värld och en kyrka som är allt mindre benägen att sätta namn på Gud så riskerar Gud också att förlora sin gestalt, namnet Jesus."
Jag vet inte vilket namn du åsyftar, men det lutar åt namnet Jesus. Därför kan jag inte låta bli att kommentera meningen. Vet inte om du håller med om att
Guds namn är JHWH. Dessa fyra hebreiska konsonanter uttrycker det mest frekventa namnet på Gud i bibeln.
Psalm 83:18 lyder: "Och må de förnimma att du allena bär namnet HERREN [hebreiska JHWH]".
I Jonstorps kyrka i Skåne finns dessa latinska ord på predikstolen:
"Jehovah Est Pastor Mevs", citat från Psalm 23:1.
Är det inte märkligt att detta gudsnamn inte används och är så okänt för allmänheten?
Jo, visst har du rätt, att det till sist är Guds namn som ÄR Guds namn, så som vi känner det och har fått det uppenbarat för oss, JHWH. Men, vilket kanske bli lite otydligt, det borde egentligens stå att Gud förlorar sin gestalt I Jesus. FÖr i takt med att man talar allt mer om Gud i olika termer så har ämnniskor lättare att ta till sig GUD men allt svårare att ta emot Jesus. Jesus och även hans namn väcker anstöt hos människor.
Över huvud taget så skulle vi alltmer använda Guds namn. Jag är ju medveten om min egen resa från att ha talat om Gud i alltför diffusa termer till att gå tillbaka till det namn och de epitet som Bibeln ger. Och har genom det funnit den stora kraften i orden, inte minst i namnet Jesus. En av mina absoluta favoritpsalmer för tillfället är psalm 716, namnet Jesus aldrig mister... Så på ett sätt håller jag med dig helt och hållet men tror att vi måste på ett särskilt sätt vinna tillbaka Jesus igen...
Intressant att du nämner att vi skulle använda Guds namn mer. Men menar du då namnet Jahve eller Jehovah, dvs det som JHWH står för?
På ditt svar låter det som att namnet Jesus är det viktigaste. Jag håller alldeles med om att Jesu namn är mycket viktigt och att han är vägen till
Fadern (Johannes 14:6). Men kanske ditt utgångsläge är att Fadern (JHWH) och Jesus är samma person och att vi därför talar förbi varandra?
Min övertygelse är att Guds namn (JHWH) är det viktigaste. Rom. 10:13, Joel 2:32 visar t.ex. att frälsning eller räddning kan erhållas genom att
anropa Guds namn (Jahve eller Jehovah). Bibelställen som Johannes 14:28 och Matteus 24:36 tycker jag visar att Jesus är en person och Gud är en person,
men givetvis eniga (Johannes 10:30) precis som lärjungarna skulle vara eniga (Johannes 17:21).
Det är möjligt att vi talar förbi varandra. Själv använder jag aldrig varken namnet JHWH eller Jehova utan använder bibelöversättningens Herren. Eller säger Gud helt enkelt, elelr Fadern. Beroende på sammanhanget. Det är möjligt att du uppfattar det som om jag skulle mena att Jesusnamnet är viktigare än Gudsnamnet. Det är inte vad jag menar, men vägen till Gud går genom Jesus. Ingen kommer till Fadern utom genom mig, det är inte att förminska Herrens namn.
Apropå enhet så delar jag inte din uppfattning att Jesu enhet skulle vara densamma som vår enhet. Jesu enhet med Fadern beror på att de just är ett, inte bara eniga. Den treenige Guden, Av Fadern, genom Sonen, i den helige Ande. Fadern är i mig och jag är i honom. I Jesus är vi ett men det betyder inte att vi kan göra anspårk på samma enhet med Fadern som Jesus kan göra, det anspråket är helt unikt, som bara han kan göra såsom Guds son. Och som Guds barn kan vi vara eniga i honom.
Ursäkta mitt dröjsmål, men har varit bortrest. Jag noterar att du aldrig använder namnet JHWH, utan bibelöversättningens Herren. Jag tror det är många med dig
som gör det. Om du nu hade bott utomlands hade du säkert använt det landets bibeluttryck för JHWH (se exempel här: www.gudsnamnet.se/translation2.htm)
Tyvärr har svenska bibelöversättningar dolt gudsnamnet, men dock inte Helge Åkesons översättning (Exempel: ”Jag är Jehová, det är mitt namn”, Jesaja 42:8).
På 1500- och 1600-talet använde svenska kungar namnet. Ett exempel är Karl IX. På hans staty på Kungsportsplatsen i Göteborg står kungens valspråk på latin:
"Iehovah solativm mevm".
Jag har mött många som blivit mycket förvånade över denna insikt att Gud har ett specifikt egennamn. Att man sedan är osäker på uttalet är en annan sak,
men det gäller ju egentligen de flesta gamla hebreiska namn.
Skicka en kommentar