Jesus sade: "Jag säger er att om inte er
rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in
i himmelriket.
Ni har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den som dräper undgår inte sin dom. Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld. Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig, så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva. Skynda dig att komma överens med din motpart medan ni ännu är på väg, så att han inte överlämnar dig åt domaren och domaren lämnar dig åt vakten och du sätts i fängelse. Sannerligen, du slipper inte ut förrän du har betalt till sista öret."
Ni har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den som dräper undgår inte sin dom. Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld. Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig, så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva. Skynda dig att komma överens med din motpart medan ni ännu är på väg, så att han inte överlämnar dig åt domaren och domaren lämnar dig åt vakten och du sätts i fängelse. Sannerligen, du slipper inte ut förrän du har betalt till sista öret."
Predikan 6 sön eft
tref 2015 Lane Ryr Uddevalla
Tidigt i går morse så vaknade jag av att maken
ställde en fråga när han såg att jag var vaken. Det var inte den vanliga, god
morgon älskling, vill du ha lite kaffe? På vilket jag sömnigt skulle svarat Ja.
Den frågan kom så småningom men först denna: Ta den en nyvaken lördagsmorgon
kvart i sju… Kan du säga vad skillnaden
är mellan värdegrund och moral? Mm svarade jag och försökte få lite
betänketid… Den teologiska skolningen rullade långsamt igång, trots att jag
ännu inte fått kaffe… Och sen kom svaret. Värdegrund är ju den du är och moral är det du gör… Ja, sa Tomas och fortsatte:
värdegrund är regelverket och moralen är konsekvenserna hur vi lever efter
regelverket… Han har ofta en förmåga att uttrycka sig lite mer lättförståeligt medan
jag genast kom att tänka på Luthers ord om Justus et pecator, att vi är både
rättfärdiga och syndare. Att vi vet grunden för hur vi ska leva, för vad som är
rätt och fel, men att vi inte alltid lyckas med att leva ut den rättfärdigheten
i våra liv. Nu började jag tro att Tomas hade börjat dagen med att läsa
söndagens evangelietext som ju handlar just om detta. Om vår värdegrund, om
våra förestatser, om hur Gud vill att vi ska leva och vi inte i alla lägen
förmår leva upp till det. Men han hade helt enkelt bara träffat rätt…
Att veta vad som är rätt och
sedan handla därefter… Om det handlar den del av bergspredikan som Jesus talar
till oss i idag. För idag inbjuder Jesus oss att slå oss ner på
Saligprisningarnas berg. Det låter väldigt inbjudande så här en sommarsöndag.
Vi kan höra orden från inledningen,
Saliga de som hungra, de som törsta eller sörjer… Se på liljorna och
fåglarna, bekymra er inte för morgondagen. Gud ska ge er allt ni behöver, för
var dag har nog med sitt. Ta en dag i sänder….
Och så plötsligt kommer det
stycke som vi får lyssna till idag. Texten är skarp, den är salt! Jesus talar
om lagen och om buden, om att vår rättfärdighet ska överträffa både de
skriftlärdas och fariséernas. Inga problem kanske någon tänker, för de skriftlärda
målas ju ofta ut som lite av falska hycklare… Men så är det inte. Fariséerna
och de skriftlärda var fromma människor. Och den störste skriftlärde av alla
judar var – Jesus.
Och vi ska bli frommare än dem,
än honom för att vi ska komma in i himmelriket. Om vi inte är både frommare än
de frommaste människorna i världen så kommer vi inte in i Guds rike… Det är
inte utan att man vill resa sig upp från Saligprisningarnas berg och gå vidare.
Detta blir lite för mycket. Hur ska jag kunna leva upp till alla de kraven.
Regelverket, värdegrunden…. Ja, den finns ju där i grund och botten. Så som vi
vet att Gud vill att vi ska leva, så som vi i grund och botten också vill leva,
men inte alltid förmår nå upp till strecket… Nu skulle vi kunna välja att gå.
För att vi inte orkar lyssna vidare. För att vi mäter oss mot orden och finner
att… ja, att vi kanske inte håller måttet. Men om vi stannar en stund, och
fortsätter lyssna? Om vi kommer över det där första inre motståndet inom oss
som gör att vi värjer oss och protesterar? Vad är det då Jesus vill säga oss?
Det är så lätt att slå ifrån oss det som blir obekvämt, som utmanar oss. Hotar
våra positioner.
Jesus talar vidare med oss om
buden, budorden, han stannar upp vid budet ”du skall icke dräpa”, skönt kanske
någon tänker, det budet har jag i alla fall inga problem med. Om det inte
gäller mygg, eller det där irriterande myrboet i trädgården, eller alla
sniglarna… men så börjar Jesus tala om osämja, om att vara ovän med sin bror
eller syster. Jesus läser inte buden på ytan utan borrar sig ner på djupet. Han
talar om ovänskap. Om konflikter… Om det som låser in oss i våra positioner
till varandra. Han är sån, hon är sån, jag tål inte det. Osv. Och så växer en
liten konflikt och blir allt större, till slut vet vi inte alltid vad det
startade med…
Det påminner mig om ett möte med
en präst Elias Chacour, han blev så småningom också biskop i den melkitiska
kyrkan i Israel, vi mötte honom på en resa i Israel, Gaza och Palestina. Han
berättade om en av hans tidiga tjänster som präst i den lilla byn Ibillin norr
om Betlehem. Han beskriver sig inte på något sätt som ett helgon, han berättar
hur han kämpar mot våld och oförrätter som begåtts mot hans folk och han kommer
på sig själv med att känna djup vrede och hat. Han konfronteras med just den
text som är vår evangelietext idag och berättar för oss att han då inser vad
han känner.
Dagen efter vaknar han och inser
vad han måste göra i byn Ibillin dit han har kommit i tjänst. Byn är djupt
delad i en oförsonlig konflikt mellan två bröder som vägrar tala med varandra.
På var sin sida i kyrkan sitter de olika falangerna och blänger kallt på
varandra och på Elias. Och när gudstjänsten skall avslutas med välsignelsen går
Elias istället ner till de öppna dörrarna längst bak i kyrkan. Han stänger dem
och halar upp en tjock kedja, trär genom handtagen och låser med ett tjockt lås
innan han går tillbaka till koret. Sedan börjar han tala: Ni är ett delat folk,
ni diskuterar och hatar varandra, och skvallrar. I många månader har jag
försökt få er att enas, men jag kan inte för jag är inte mer än människa. Men
det finns en annan som kan föra samman er i en enhet och hans namn är Jesus
Kristus. Han är den som kan ge er kraften att förlåta. Och om ni inte vill så
kommer vi sitta kvar här inlåsta…
Ni kan gissa tystnaden… Sedan
kommer förlåtelsen, försoningen… Och dörrarna kan låsas upp igen. Jesus vill
öppna dörren till våra låsta rum och vi måste våga låta honom göra det. En gång
för alla har han låst upp porten till livet, han vill fortsätta göra det, för
dig och för mig, i ditt liv, i mitt liv. Jesus kräver mycket av oss, det är
sant, men det är inte i närheten av vad han ger oss tillbaka.
Om detta handlar evangelium idag.
Om Jesus som säger: Se på mig, det är i
mitt namn det är möjligt, jag hänger inte bara här som en dekoration jag hänger
här för att du och jag ska byta liv. ”Jag tar din oförmåga, allt det som för
dig inte är möjligt, jag tar dina misslyckanden, även din rädsla in i min egen
kropp. Och av mig får du min rättfärdighet.” Och nu blir plötsligt den där
rättfärdigheten och värdegrunden inte bara en teori formulerad i ord att
förhålla oss till, nu får rättfärdigheten ett ansikte och en kropp – i Jesus
Kristus. Så om du vaknar en tidig lördagsmorgon och får frågan om värdegrund
och rättfärdighet så är svaret enkelt. Peka på korset och säg: jag i dig och du
i mig. Ett saligt byte… Amen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar