måndag 28 november 2016

Här slutar allmän väg



Inledning Idag är det 1a advent. Vi har sjungit bereden väg för Herran, lyssnat om hur Jesus rider in i Jerusalem,. Vi ser det nästan framför oss, människorna, röken från gruset från dem som rör sig runt honom när han kommer, de som försöker tränga sig fram. Rösterna som hörs allt starkare, Hosianna. Välsignad vare han…
Det var stort och det är mäktigt nu. Allt som händer är ju på ett sätt svaret på förväntningarna från alla tider. Vår längtan efter någon som ska komma och göra skillnad i världen.
----------
Jag tänkte berätta om och visa en bild som jag nu i veckan så fick av en kollega. Det är också bilden av en väg, av att vara på väg mot något. En bild som också skulle kunna symbolisera detta att följa Jesus. När jag såg den så kände jag att den här bilden har att göra med livet, och med honom som vi firar nu i advent. Han som säger: Jag är vägen sanningen och livet.  Det är bilden som kommer här på Skärmen. 

Vägskylten: Här slutar allmän väg
Och den här skylten: ”Här slutar allmän väg”. Den gör mig så nyfiken. Möter jag en sådan skylt så känner jag mig nästan som tvingad att köra vidare. Istället för en allmän väg, hur och på vilket sätt blir det en särskild väg? Den som har läst för körkort kanske vet vad skylten betyder? Ni ser att den är blå och vit, det betyder att det är en upplysningsskylt. Det betyder inte att du inte får fortsätta på den. Det är inte heller detsamma som en enskild väg, där bara några få har tillträde.

Vad kan då den här vägskylten ha med Jesus att göra? Jo, jag tänker så här. Att den handlar om oss, att skylten har något att säga om alla människor, och om Jesus. Att det händer någonting när Jesus kommer in i världen. Vägen förändras. Den här skylten kommer upp. Här slutar allmän väg. Jesus säger. Här är en ny väg, en ny möjlighet. Din väg, är inte bara en väg i allmänänhet, utan en alldeles särskild väg, som vi går tillsammans. 

Och när Jesus gör anspråk på att vara den vägen, så händer något. Här kommer en upplysningsskylt om att nu kommer något nytt, som förvisso inte bara inspirerar utan också provocerar. När Jesus säger, Jag är vägen sanningen och livet. Om det kan vi läsa i den här söndagens alternativa evangelietext. Den som kommer från ett av de första kapitlen i Lukas evangelium. 

Text från Lukas: Jesus kom till Nasaret, där han hade växt upp, och på sabbaten gick han till synagogan, som han brukade. Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.
Han rullade ihop boken och gav den tillbaka till tjänaren och satte sig. Alla i synagogan hade sina blickar riktade mot honom. När Jesus slagit ihop bokrullen och säger han; nu har detta gått i uppfyllelse för er, Därifrån förändras allt. Från och med nu så är vägen annorlunda. Jesus träder fram, talar om Gud, och om vem han är. Här slutar allmän väg

Att Jesus då förvandlas från att vara allmän historie- och bibelkunskap, till att vara någon som säger till dig: Jag vill inte bara gå med dig på dig väg, jag vill vara Vägen du går på. Jag vill inte bara vara en sanning bland många utan den Sanning som du bygger ditt liv på. Jag har inte bara ett liv utan vill ge dig liv av mitt Liv.

Tänk, Känslan av att stå där på vägen och vänta på det som ska ske, på honom som ska komma. Och att sen när han verkligen kommer, så kliver han av sin åsna, och ser på dig, på mig. Vad händer nu? Jesus vill något alldeles särskilt med din väg och ditt liv. Han kallar dig in på en alldeles särskild väg. 

Kom ihåg att det här inte är en skylt som betyder enskild väg, ni vet en sådan som bara några vå är inbjudna till.Allmän väg slutar, och en alldeles särskild väg börjar. Som inte är vilken väg som helst i allmänhet utan som handlar om Jesus i synnerhet.
Och ett är säkert. Att du när du går in på den, så gör du det löftet från honom som säger. Jag är med dig alla dagar, för jag är Vägen sanningen och livet. Gå med mig. Så om du skulle vara en av dem, som hört om Jesus, hört sångerna sjungas när han kommer, Hosianna Davids son… tänk… det finns en väg bortom den allmänna, det finns en alldeles särskild väg. Och den är din, väntar på dig, att gå på den. Och någon som längtar efter att få göra dig sällskap på den. Amen

1 kommentar:

Andreas Holmberg sa...

Härligt! Jag var nästan rädd att skylten betydde att du skulle sluta blogga! Men jag tycker du har hittat ett fint användningsområde för bloggen - blir kanske en "nätpostilla" till slut!