fredag 10 november 2017

Jesus som skattletare

I helgen när jag var på konfirmandåterträff på Åh stiftsgård så råkade jag lägga bort min handväska. Jag kunde helt enkelt bara inte hitta den. tänkte till slut att: den ligger nog i kyrkan. Men det gjorde den inte heller. Jag försökte tänka ut överallt där jag skulle kunnat ha varit. Jo, i vita rummet i Västgötasalen. Där var jag ju. Och till slut så hittade jag den. Vilken lycka, vilken glädje. För det är ju inte bara en handväska, det är ju hela mitt liv. I den finns allt jag behöver. Plånbok, nycklar hem och till bilen, mitt pass med visum till Kina, mina identitetshandlingar, läppstift och oljan för smörjelse. Mer än så kan man inte behöva. Hela min identitet finns ju där. vad skulle jag ha gjort om jag inte hittat mitt pass? Då hade det inte blivit någon resa till Kina.
Samma morgon skulle jag ha morgonbön för konfirmanderna. Jag hade bestämt mig för texten om mannen som finner skatten i åkern. med himmelriket är det som...
I sin glädje över vad han har funnit så går han och säljer allt han äger för att köpa åkern. Just den här morgonen blev glädjen alldeles särskilt påtaglig. Jag kunde verkligen känna igen mig i den.

Den är för övrigt lite rolig den här texten. Vad i himmelens namn gör mannen på en åker som inte är hans egen? För att dessutom gräva efter gömda skatter i den? Och inte nog med det. Sen går han till ägaren av åkern och köper den utan att berätta om skatten. Jag tycker det är lite roligt när Jesus går över traditionella gränser i sitt berättande för att få oss att lyssna.

Samtidigt tänker jag att många som kommer till kyrkan eller på något sätt möter tro kan känna sig som att man är på en främmande åker. Till och med våra konfirmander som kommer till Åh kan  ibland känna sig främmande här på vår Åhker. men så kan det vara så att man börjar att gräva och faktiskt då hittar något oväntat. Känslan av att sätta spaden i jorden och det klingar till av något. Den är fantastisk. Men lika härligt som det är att finna något är det även att bli funnen. För det är inte bara du och jag som söker skatter. Jesus gör det med. och Jesus är en skattletare som aldrig ger upp. Som alltid är ute och söker. Som är beredd att gå över gränser för att finna oss.
Den som söker ska finna, men också bli funnen. Det är gott och tänk vilken glädje när du och Gud får finna varann. Vilken skatt!

Inga kommentarer: