måndag 12 mars 2018

En gång svarade jag Ja


Jag vet ej vem – eller vad – som ställde frågan.  
Jag vet ej när den ställdes. Jag minns ej att jag svarade. 
Men en gång svarade jag ja               
till någon – eller något. 
Från den stunden härrör vissheten att tillvaron är meningsfylld och att mitt liv, 
därför i underkastelse, har ett mål. 
Från den stunden har jag vetat vad det är att ”icke se sig tillbaka”, 
att ”icke bekymra sig för morgondagen”. 
Nuet är meningsfullt genom sitt innehåll, ej såsom bryggan till en framtid.                               
Och dess innehåll är vårt i nu, det varmed vår tomhet fylles om vi förmå taga emot. … 
Jag minns ej att jag svarade. Men en gång svarade jag ja, till någon eller något.
Vart val, ett ja till det okända

Dag Hammarskjöld Vägmärken

Inga kommentarer: