tisdag 3 april 2018

Vilsen men inte förlorad

Härom natten drömde jag att jag hade bråkat med min älskade. Vet inte om vad. Men i min ilska så flydde jag, kastade mig på ett tåg för att åka bort. Väl på tåget började jag ångra mig, men tåget hade satts i rullning. Det var då jag insåg att jag inte hade någon giltig biljett. Biljetten kunde man köpa via sin telefon men den hade nyss laddat ur. Konduktören kom och tittade på mig med sina dömande ögon. Har du ingen biljett? Då får du kliva av tåget. Avkastad på en station som jag inte visste var den hette eller var den låg, med en telefon som var urladdad och att jag saknade både laddsladd och powerbank. Avkastad med en längtan efter att komma hem och att ringa min älskade och be om förlåtelse... Ensam, bortkommen, vilsen... Det var då jag vaknade, drömmen var bara en dröm. Jag var hemma, hos min älskade, älskad.

Ibland händer saker i livet som gör att vi vill be om en andra chans, vill be om förlåtelse, bli förlåtna. Men det kan kännas som om vi inte får kontakt, att vi är bortkopplade, och förlåtelsen utom räckhåll eller kanske inte ens existerar. Påsken påminner mig om att min dröm inte är sann, att det finns en fortsättning. Jesus ropade på korset: "Gud min Gud, varför har du övergivit mig?  Så övergivna som vi kan känna oss ibland. Men Jesus visar på en väg vidare. Precis som orden i psalmen: Gud gick in i din kamp på jorden, han tog plats i din egen gestalt... Psalm 358.

Det hjälper mig att förstå att min dröm, som förvandlades till en mardröm, inte får ett slut där. Och att jag inte var ensam i den. Jag kan vara vilsen men behöver inte vara förlorad och aldrig ensam. När jag öppnade mina ögon så var jag hemma, där jag ville vara. 

Han gick in i din kamp på jorden. Gud tog plats i din egen gestalt. 
Han bar på ditt kors, han var plågad som du. 
Och han älskade dig överallt. 

Hans seger blev din och han älskade dig överallt.

Jag behöver varken mobil eller färdbiljett, bara öppna mina ögon för att se att jag är hemma. 
Och han älskar mig över allt.  Alltid sedd, aldrig glömd, alltid älskad. 


Inga kommentarer: