fredag 30 juli 2021

Uppmuntra varandra!

Jag läser evangeliet inför söndagen som handlar om förvaltandet av sina talenter. Liknelsen om hur talenter fördelas mellan tjänarna, en får fem, en annan får två och den tredje får en. de två första förmerar sina talenter och har goda resultat att visa upp medan den siste som bara fick en gräver ner sin och sedan får en utskällning när husbonden kommer tillbaka för att han inte ens har gått till banken för att låta dem förräntas. 

Detta kan handla både om ekonomi och om gåvor. Själv har jag inte mycket ränta på mina sparade medel men försiktigt växer de något. Sedan har jag några placeringar som är mer riskfyllda och går både upp och ner. i det sammanhanget så inser jag att så kallade goda råd ibland kan bli dyra, men att man ibland måste våga för att vinna. 

En annan sak är det med våra talanger. Vi har olika gåvor som vi får ta vara på och utveckla. Oh jag tänker att det är viktigt att vi inte jämför oss med varandra och med de som har sådana gåvor som vi inte har fått och att vi då glömmer bort vem vi själva är och vad vi kan. 

I evangelietexten framhävs de två första för vad de har åstadkommit, framför allt är de snabba med att själva berätta om hur de har fått sina talenter att utvecklas och förmeras. men det som slår mig när jag läser texten denna gång är att ingen av de två först faktiskt anstränger sig för att hjälpa den tredje att med uppmuntran och goda råd få honom att kliva ur sina rädsla och börja ta vara på sina gåvor. Det påminner mig om hur förvaltarskap inte bara handlar om vårt eget  och vårt utan även om varandra och andras gåvor och talenter. 

Så mina tankar inför helgen är UPPMUNTRA VARANDRA!

Inga kommentarer: