fredag 7 oktober 2022

Om tro på under och mirakel i det som sker eller inte tycks ske

Tacksägelsedagen Sankta Gertrud 2022

Matt 15:29-31

Jesus gick därifrån utmed Galileiska sjön och sedan upp på berget. Där satte han sig ner. Mycket folk kom till honom, och de hade med sig lama, blinda, lytta, stumma och många andra och lade ner dem framför honom. Han botade dem, och folket häpnade: stumma talade, lytta blev friska, lama gick och blinda såg. Och de prisade Israels Gud.

Predikan

Tro, Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen.

Så sjunger Marie Fredriksson i sången TRO om längtan och hopp i en frusen värld. Den värld vi älskar men som just nu verkar frusen fylld av sådant som riskerar att beröva oss vårt hopp.

Samma längtan efter frihet och ljus möter vi hos de människor som söker upp Jesus där vid Galileiska sjön. Lama, lytta, blinda, döva, alla har de en längtan efter att få bli hela igen. Och vem vill inte bli hel? Men ett helande kan ske med flera olika perspektiv.

Men låt oss börja i undret, miraklet. Bibeln berättar om det. Tänk om vi vågar tro på mirakel, inte bara som tecken och metaforer, utan faktiskt tro på att det omöjliga kan ske. För redan detta att världen finns,
att vi lever här är ju faktiskt ett mirakel i sig. Mirakel och under är ett tecken, ett tecken på något som ska komma, och när det sker är det liksom om det förlorade paradiset glimmar till, bryter igenom. När Gud handlar med oss.

För en sak är säker. Gud vill inte vårt lidande, inte vår sjukdom, inte vår ångest, Gud helt enkelt uthärdar det inte utan vill lyfta av oss våra bördor, det som tynger och begränsar. Därför är det lika viktigt att komma ihåg att; Det är ingens fel att någon är sjuk, eller handikappad. Det finns inget orsakssamband mellan våra liv och våra sjukdomar och handikapp. Fast visst kan man leva så nedbrytande att man förstör sin kropp, men det är inte vad berättelsen om helande handlar om. Skapelsen bär sår, invändiga sår och utvändiga sår, själsliga sår och kroppsliga sår, det är en del i att vara människa.
Som Gud vill hela, reparera.

Frågan är då: behöver vi sluta tro på under bara för att vi inte ser att mirakel sker? När vi själva ställer frågan, varför händer det inte i vårt eget liv, när det kan hända i andras? Trots att vi ber om det. Jag tillhör ju dem som tror att det händer, men som samtidigt ställer mig frågan varför händer det inte mig?
Varför fick jag inte vara med om det? Vi kommer aldrig kunna avkoda det mysteriet utan får helt enkelt bara lägga det tillbaka hos Gud.

Samtidigt får vi påminnas om att du och jag är mer än våra handikapp, vare sig de är fysiska, själsliga eller andliga. Det går att leva med ett handikapp utan att vara ett med sjukdomen. Men för alla är det kanske inte lika enkelt. Det behöver inte bara handla om sjukdomar, utan kan lika gärna vara en sorg eller förlust eller något annat som vi identifierar oss så mycket med att det blir en del av vår identitet. Då kan ett helande handla om att nå in på djupet till den människa vi verkligen är, och vill vara med våra, eller trots våra handikapp.

Samtidigt får vi påminnas om att helande kan ske på många olika nivåer. När vi ber om öppnade ögon behöver det inte handla om fysisk blindhet. Ta som exempel John Newton, författaren till den älskade psalmen Amazing Grace, Oändlig nåd som han författade texten till i slutet på 1700talet. Han skriver: Jag kommit hem, jag vilsen var, var blind men nu jag ser… Han var inte fysiskt blind men hade ett förblindat hjärta som inte hade sett att den slavhandel han sysslade med var fel. Men kom till insikt om det, och öppnade hans ögon. Den psalmen om någon handlar om ett helande perspektiv.

När Jesus möter sjuka så börjar det alltid med att han ser dem, tilltalar dem. Ser människan, inte sjukdomen. Och det händer i det mötet. När Gud helar, så handlar det inte bara om ett läkande, utan även ett att upprätta. De sjuka som Jesus botar blir också framför allt återförda in i gemenskapen från vilken deras sjukdom eller handikapp som tidigare har utestängt dem. Eller ta den samariska kvinnan vid brunnen som blir helad i sin självkänsla, får sin tillit och tro tillbaka.

Det påminner mig om boken och filmen Utvandrarna, Vilhelm Mobergs trilogi om smålänningarna som reser till Amerika. Där möter vi två kvinnor. Kristina från statartorpet och byhoran Ulrika som till att börja med är ovänner. Omständigheterna gör dock att de möts som människor och får en djup gemenskap. Kristina som dömt Ulrika ser henne som den människa hon verkligen är och Ulrika vägrar längre att acceptera skammen utan lever sitt liv fullt ut. Kroppsligt, själsligt och andligt.

Den här söndagen handlar om ett helande med många bottnar. Vi behöver inte omtolka undret till att bara vara symboliskt. Men vi har frihet att faktiskt göra det för att se vad det kan betyda för oss. För att inte begränsa vad Jesus vill med oss och göra för oss.

Och vad som än händer eller inte händer så får vi bevara vår trygghet i att inte någon enda gång skulle det betyda att Gud inte ser oss, eller inte lyssnar till oss eller har tid med oss. Men det vi kan be om är att få ögon att se, hur Gud faktiskt handlar i det som sker.

Musik

Ååh, tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen
Jag vill känna tro,
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
Känna tro igen
Tro

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer: