Det var en gång en liten färg som bodde i regnbågen 🌈
Den lilla färgen visste inte riktigt vem den var.
Ibland kände den sig gul – varm och glad.
Ibland blå – tyst och lugn.
Och ibland röd – full av energi.
“Vilken färg är jag egentligen?” undrade den lilla färgen.
Den tittade på de andra färgerna.
De verkade så säkra.
“Jag är grön!” sa en.
“Jag är blå!” sa en annan.
Men den lilla färgen kände:
“Jag är ju lite av allt…”
Så en dag gick den lilla färgen till Gud och frågade:
“Har jag en egen färg? Eller är jag fel som ändras?”
Och Gud log och sa:
“Du är inte fel. Du är underbar.
Du är som regnbågen själv.”
“Regnbågen?” sa den lilla färgen.
“Ja,” sa Gud.
“Regnbågen har många färger.
Och alla behövs.
Och ibland skiftar färgerna lite – men den är alltid lika vacker.”
Den lilla färgen blev tyst en stund.
Och så kände den något varmt inuti.
“Så jag får vara olika?” frågade den.
“Ja,” sa Gud.
“Du får vara den färg du är idag.
Och en annan imorgon.
Och jag älskar dig alltid – precis som du är.”
Då log den lilla färgen stort 🌈
För nu visste den:
Den hade alltid haft en plats.
Och kanske är det så för oss också…
att vi får vara olika färger olika dagar…
men alltid hör hemma i samma vackra regnbåge.
Bön
Kära Gud,
tack för att vi får vara som vi är.
Tack för alla våra färger.
Hjälp oss att komma ihåg
att vi alltid har en plats hos dig.
Amen.
2 kommentarer:
Kom emoji före emo? Jag vet inte. Så mycket sociologi har jag inte läst och någon antropolog blev jag inte. Men visst har jag fått tillfälle att reflektera inför emotionell intelligens.
Barn vet att reflektera inför rätt och fel. De förstår att man kan göra fel.
Jag utgår sedan igår ifrån att deras utforskande av fenomenet känslor delvis kan knytas till det föregående. Ett problembaserat lärande, sålunda.
Frågeställningar, simplistiskt:
Hur känner man sig när man får göra fel?
Hur känns det när man får lämna skräp efter sig på marken?
Vilken känsla krävs för att man ska få skälla ut och såra någon?
Felåt, Liselotte, jag vet inte om det var särskilt lyckat att vara anonym. Kommenterade inte bara ovan utan även inlägget Jag tror på Mello? eller på vad? och Skavmaxa - att inte välja den enklaste vägen. Men är ett namn? Har jussom inget att skryta med. Jag litar dock på att detta är trovärdigt:
ס֥וֹף דָּבָ֖ר הַכֹּ֣ל נִשְׁמָ֑ע אֶת־הָאֱלֹהִ֤ים יְרָא֙ וְאֶת־מִצְוֺתָ֣יו שְׁמ֔וֹר כִּי־זֶ֖ה כָּל־הָאָדָֽם׃
14 כִּ֤י אֶת־כָּל־מַֽעֲשֶׂ֔ה הָאֱלֹהִ֛ים יָבִ֥א בְמִשְׁפָּ֖ט עַ֣ל כָּל־נֶעְלָ֑ם אִם־ט֖וֹב וְאִם־רָֽע׃
Skicka en kommentar